بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

انسان به عنوان اشرف مخلوقات فرایندی پیچیده از تعامل عوامل گوناگون زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی است که در نتیجه آن قابلیت های تفکر، زبان، خلاقیت، حل مساله، خودآگاهی وتوانایی برقراری ارتباط با انسان ها شکل می گیرد.
کودکانی به عنوان کودکان با نیاز های ویژه شناخته می‌شوند که به خدمات آموزشی ویژه و حمایت‌های گسترده نیاز دارند تا از کل استعداد خود استفاده کنند. آن‌ها به دریافت خدمات آموزشی نیازمند هستند چون اکثرا در یک یا چند مقوله با یکدیگر تفاوت دارند: آن‌ها ممکن است کم توانی ذهنی، ناتوانی‌های یادگیری، آشفتگی‌های هیجانی، ناتوانی‌های جسمی، اختلال‌های گفتار و زبان، آسیب شنوایی یا آسیب دیداری داشته باشند. ولی آنچه که اهمیت دارد این است که کودک با نیاز های ویژه اول یک کودک است ( انسان است با همه خصوصیات و صفات یک انسان ) و بعد کودکی است با خصوصیات و تفاوتهای ویژه نسبت به سایر کودکان. همین ویژگی ها و خصوصیات است که معلمان و اولیا باید خودشان را با آن سازگار کنند .
کودک  با نیاز های ویژه از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی بمیزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد و نمی تواند به نحو مطلوب حداکثر استفاده از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد.
نکته مهمی که در مورد آموزش کودکان با نیاز های ویژه باید خاطر نشان شود این است که پیروزی و موفقیت آن ها فقط به میزان معلولیت بستگی ندارد بلکه به میزان توانائی آن ها در به حرکت درآوردن اعضای سالم برای جبران قسمتهای معلول ، میزان فعالیت و پشتکار خودشان ، محیط خانواده و کاردانی مربیان نیز بستگی دارد .

هدف از برگزاری همایش ملی کودکان استثنایی ایجاد فرصتی مناسب جهت تبادل یافته های پژوهشی و دانش روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت است تا دانش و راهکارهای آموزش کودکان با نیاز های ویژه را نشر و بازتولید نمایند. بدین وسیله  از همه اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه صمیمانه دعوت می شود تا با هدف ارتقای دانش در تعلیم و تربیت کودکان  با نیاز های ویژه  مشارکت فعال در همایش داشته باشند. 

با احترام

دکتر حسن حکیما

دبیر علمی همایش