بررسی مقایسهای سبکهای مقابلهای، سازگاری روانشناختی و خلاقیت در بین معلمان زن و مرد دارای دانشآموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1000-CNF |
نویسندگان |
زینب سلطانی * دبستان اسوه ، ناحیه یک استان قزوین |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش بررسی مقایسهای سبکهای مقابلهای، سازگاری روانشناختی و خلاقیت در بین معلمان زن و مرد دارای دانشآموزان با نیازهای ویژه است. بدین منظور از بین معلمان دارای دانشآموزان با نیازهای ویژه در استان قزوین در سال تحصیلی 99-1398 با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 90 معلم (45 آقا و 45 خانم) انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای مقابله با استرس اندلر و پارکر (CISS)، سازگاری بل و خلاقیت تورنس بود که روایی آنها مورد تائید قرار گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پس رویدادی یا علی – مقایسهای است و دادههای حاصل از این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی و استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره یا مانوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که بین سبکهای مقابلهای، سازگاری روانشناختی و خلاقیت معلمان زن و مرد دارای دانشآموزان با نیاز ویژه تفاوت معنیداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که میانگین متغیرهای شرایط مقابله با استرس و سبکهای هیجانمدار و اجتنابی معلمان زن از مرد بالاتر است، اما میانگین سبک مسئله مدار در بین معلمان مرد بالاتر از معلمان زن است. همچنین میانگین مؤلفههای سازگاری در خانه، بهداشتی، عاطفی، شغلی معلمان زن بالاتر از معلمان مرد است، اما میانگین خرده مقیاس سازگاری اجتماعی در گروه مردان بالاتر است. یافتهها نشان داد که میانگین متغیر خلاقیت و خرده مقیاسهای سیالی، انعطافپذیری، بسط و ابتکار معلمان زن در مقایسه با معلمان مرد بالاتر است. |
کلیدواژه ها |
سبکهای مقابلهای – سازگاری روانشناختی – خلاقیت – دانشآموزان با نیازهای ویژه |
وضعیت: پذیرفته شده |